MAOL2-oppimisymäristön aktiivinen käyttäjä Anu Tuominen kertoo alkukartoituksen käytöstä ja sen hyödyistä omassa opetuksessaan.
Matematiikan opettaminen ammatillisessa koulutuksessa
Otimme ammatillisessa koulutuksessa vuoden 2023 alussa käyttöömme matematiikan alkukartoituksen ja hieman kokemuksia siitä on nyt saatu. Aluksi kuitenkin lyhyt kuvaus niille lukijoille, joille ammatillinen koulutus on vielä vieras opetuskenttä.
Meillä on ammatillisessa koulutuksessa käytössä niin sanottu pajamalli. Tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat opiskelevat tiiviissä tahdissa, kahden viikon ajan matematiikkaa ja myöhemmin heillä on toinen kahden viikon jakso, jossa he opiskelevat matematiikan lisäksi myös fysiikkaa ja kemiaa. Opetuksen hajauttaminen, esimerkiksi 4 tuntia/viikko, on haastavaa opiskelijoiden työssäharjoittelujaksojen ja ammatillisten opintojen vuoksi. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että opiskelijat opiskelevat päivittäin klo 9- 15 digimateriaalin avulla aiheeseen liittyvää teoriaa ja sitten tekevät aiheeseen liittyviä digitaalisia tehtäviä.
Opiskelijoiden osaaminen todennetaan useammassa osassa digitaalisilla kokeilla. Tähän tuo oman vaikeuskertoimensa se, että opiskelijat voivat aloittaa opintonsa pitkin vuotta. Samassa pajassa saattaa siis olla opiskelijoita opintojensa eri vaiheista, eli osa opiskelijoista vasta aloittaa matematiikan opintojaan, kun taas osa voi olla tekemässä opinnoistaan viimeisiä osia.
Ammatillinen alkukartoitus on erinomainen työkalu
Ammatillisen koulutuksen opiskelijoista noin 60% on aikuisopiskelijoita, joilla peruskoulun päättämisestä on saattanut vierähtää jopa kymmeniä vuosia. Osa aikuisista suorittaa opintojaan etänä digimateriaalinturvin. Sen sijaan 16-18-vuotiaat opiskelijat opiskelevat lähiopetuksessa. Opiskelijoiden joukossa on myös maahanmuuttajataustaisia opiskelijoita, joilla suomenkielentaito saattaa vaihdella suuresti, kun osa on syntynyt Suomessa ja osa on ollut Suomessa vasta muutamia vuosia.
Opettajalla on vain muutama päivä aikaa ottaa ryhmä haltuun, selvittää, missä vaiheessa kukin on menossa ja tukea heitä heidän tarpeidensa mukaisesti, jotta tämä kahden viikon pajajakso saataisiin hyödynnettyä maksimaalisesti. Kahden viikon päätyttyä opiskelijajoukko jatkaa muihin opintoihinsa, uusi ryhmä saapuu ja sama alkaa uudestaan.
Alkukartoitus teetetään opiskelijoilla heti ensimmäisellä tapaamisella. Testin maksimiaika on 60 minuuttia mutta käytännössä opiskelijat ovat tehneet sen valmiiksi noin puolessa tunnissa. Koska kartoitus on automaattisesti tarkistettu, tulokset saa jo samana päivänä.
Alkukartoitus auttaa opettajaa
Kartoituksen taso on osoittautunut sopivaksi. Heikoin tulos on ollut noin 20 % maksimipisteistä ja paras noin 85 %, pääjoukko pyörii 50 %-60 % välillä. Alkukartoituksen avulla olemme jakaneet opetusryhmät kahden opettajan kesken niin, että toiselle opettajalle on tullut pääosin alle 50 % pisteistä saaneet. Alkukartoituksella löydämme heti ne opiskelijat, jotka tarvitsevat enemmän tukea matematiikassa ja jopa aihepiirin tarkkuudella sen, missä asioissa opiskelijalla on vielä paljon opittavaa. Tämän alkukartoituksessa tunnistetun ryhmän kanssa on käyty ala- ja yläkoulun matematiikan sisältöjä (laskujärjestyssääntöä, murtolukujen peruslaskutoimituksia, yksikönmuunnoksia, geometriaa ja avaruusgeometriaa) opettajajohtoisesti konkreettisia työvälineitä hyödyntäen. Alkukartoitus tunnistaa joukosta myös ne opiskelijat, joilla kielitaito saattaa aiheuttaa tehtävien virheet. Tämä on sitten opetuksessa pyritty huomioimaan erilaisin tavoin.
Alkukartoituksesta on ollut minulle opettajana suuri apu opiskelijoiden erilaisten osaamisaukkojen tunnistamisessa. Koska matematiikkapaja kestää vain kaksi viikkoa, niin tietoaukkoihin on täytynyt voida reagoida nopeasti. On tärkeää, että opetus ja oppilaan osaamistaso kohtaavat, millä mahdollistetaan oppiminen.
Tilaa nyt MAOL2-oppimisympäristön lisenssit alkukartoitukseen osoitteesta https://mfka.fi/kategoria/maol2/alkukartoitukset/.
Kirjoittaja
Anu Tuominen,
KT, FL, YTO-opettaja